Undervisning

Jeg underviser…

August 2021

Tegneskole Stamkunsten

Formål:          
Der vokser et vidunderligt træ igennem årtusinder – nemlig “kunst – træet”. Alle kunstere der kommer i berøring med det, betaler prisen, men finder noget særligt på deres vej til skønheden.
Det hele starter med ægte glæde for at se og opdage.

6-ugers tegnekursus for alle der føler glæde ved papir og blyant og opdagelse.

Målgruppe:     
Begyndere og øvede i alle aldre

Tid:                 
Introduktionskursus forløber over 3 dage (onsdag, fredag og lørdag i uge …) og starter …
Næste kursus er under planlægning – tidspunkt endnu ikke fastsat

Pris:                
Introduktionskursus 3 dages varighed – 1.600,- kr.
Kurusforløb af 6 uger – 5.500,- inkl. depositum  700,- kr.
Kursus starter ved min. 5 deltagere (max. 10 personer)

Underviser:    
Alexander Volodarski, elev af Vladimir Kagarlitsky og uddannet i Sankt Petersborg 1974-76 efter traditionen fra  kunstnersammenslutningen ”Heremitage”.

 

Hvad er det, vi vil?

 ”At tegne er at se”. Hvad kan disse ord betyde?

En smuk forårsdag gik min kone og jeg en tur i  Frederiksberg have. Vi var i gang med en samtale om løst og fast, da jeg ved udsigt til en af havens smukke broer med det halve øje så en foroverbøjet kvinde, der kastede nogle brødstykker til ænderne. Da jeg så kiggede nærmere, gik det op for mig, at det jeg så var en ældre mand med langt og næsten hvidt hår, der stod ud til alle sider. Manden kastede brødstykker til et par gæs.

Det, jeg opfattede til at starte med, var altså kun en forventning om at se en kvinde og nogle ænder.

Forventninger, vrangforestillinger og fordomme ser jeg ofte som nogle små grå skuffer i en kommode. Vi bærer alle på en sådan kommode. Det er der ikke noget galt i, fordi verden består af en ufattelig stor mængde oplysninger. Når den enkelte oplysning modtages, er vi nødt til at tage stilling til, om den er sand, og om vi kan bruge den til noget og hermed sortere den. Kommoden er stor, og hver skuffe får et navn, som vi selv giver den . Vi går alle rundt i verden og ser ting og er hele tiden mere eller mindre bevidst i gang med at sortere en enorm mængde oplysnings- og huskesedler om det, vi ser. Vi smider huskesedlerne i skufferne. Meget af dette arbejde gør vores hjerne næsten helt automatisk, når vi først har valgt et navn til skuffen. Lidt af et bogholderi at holde styr på! Der sker derfor ofte sorteringsfejl, når vi ikke giver os selv tid til at se og forstå indholdet af det, som vi er igang med at sortere.

”At tegne er at se” er altså et navn på en grå skuffe i den kommode, der hedder kunst. Vi vil i løbet af kurset trække skuffen ud, kigge på indholdet, evt. lave flere skuffer med henblik på finsortering. Vi vil lære at give skufferne et nyt og mere præcist navn og hermed en ny mening. Vi vil måske også opdage, at sætningen ”at tegne er at se” vil kunne læses på en ny måde om et år og forny sig med tiden.

Vi vil lære en metode til at arbejde selvstændigt udfra enkle begreber, som det har taget århundreder at eftervise.  Billedkunst er først og fremmest et håndværk og et værktøj til at udtrykke sig med linie, form og farver. Den ægte kunst opstår i spændet mellem håndværksmæssig kunnen og en guddommelig følelse, som vi kan kalde for kærligheden.

Det stod derfor klart for mig, da jeg så manden og gæssene i Frederiksberg have, at det jo netop er det første og det vigtigste, jeg vil sige som tegnelærer: For at lære at tegne må vi først og fremmest lære at se. Vi må søge at kultivere vores evne til at se ved at lære at give os selv tid til opmærksomhed til at se mere.

Hvor kommer vi fra?

Kunstbevægelsen ”Eremitage” har sin start som en egentlig bevægelse i 1950`ernes Skt. Petersborg, hvor kunstneren Valeri Grigorjevich Dlugash (elev af Petrov-Vodkin) startede sine kopieringsstudier af de store klassikere i verdenskunsten som Rembrandt, Veronese, Pussin mv. på et af verdens største kunstsamlinger i Vinterpalladset, populært kaldet for ”Eremitage”.  Kopierne var så gode og gav så megen mening, at flere af samtidens unge talentfulde kunstnere fik lyst til at lære af hans viden. Der opstod derfor igennem 60erne og 70erne  en kunstbevægelse omkring Dlugash, der var noget forskellig fra den almindeligvis brugte måde at lære at tegne på.

Russiske billedkunstnere fra Kunstakademiet i Skt. Petersborg har siden 1700 tallet forfinet deres kopieringskunnen. Men Dlugash satte traditionen i moderne perspektiv og har via sine studier introduceret en analytisk tilgang. Tankegangen kan vel med et fint ord kaldes for plastisk-analytisk.

Et hovedbegreb som dette er følelsesmæssigt lidt svær at tage imod og blive forelsket i. Men det kræver nu også at læse ”Klokkeren fra Notre Dame” for at blive forelsket i Quasimodo.

Forberedelse til Kunstakademiet
og censurerede udstillinger

Disse vigtige spørgsmål bliver vendt, men det er ikke umiddelbart skolens fokusområde at vejlede igennem ”nåleøjet”. Det kræver en anden form for viden og netværk.

 

Forudsætninger

Der stilles ikke krav om forkundskaber og erfaring. Det forventes, at du kommer med en lyst til at tegne. Du har også respekt for det forarbejde, som kunstnere før dig har gjort for at bidrage til ”kunstens evige stamme”. Stammen strækker sig igennem århundreder siden hulemalerierne. At få lyst til at røre ved denne ”stamme” og suge af den vil være den ideele forudsætning. Herfra er det nemlig op til dig at kunne sige et nyt ord i verdenskunsten.

Underviserne

Alexander Volodarski er uddannet på kunstskole nr. 6 i Sankt Petersborg 1974-76 hos Vladimir Kagarlitsky (1938 – 1993), som var en af de mere fremtrædende kunstnere i kunstbevægelsen ”Eremitage”.  Alexander Volodarski har boet i Danmark siden 1976 og har siden sin herkomst arbejdet med kunst på selvstændig basis.

Det er erfaringen med at lære selv, som skolen bygger på.

Paraplypræsentation af godt 45 års virke som tegner og kunstmaler.

Alexander Volodarski er født i Skt. Petersborg i 1962 og flyttede til Danmark som 14 årig sammen med sin mor i december 1976. I tre år op til sin afrejse til Danmark har Alexander modtaget undervisning af Vladimir Kagarlitsky på Skt. Petersborg Kunstskole nr. 6 for særligt kunstbegavede børn og på byens kendte ”Pionerpalads”.  Især i 1976 blev deltagelsen til en hverdag for Alexander med daglig beskæftigelse i 3-4 timer inklusive lørdage ved siden af sin almene skolegang.

Undervisningen var delt op i fagene Tegning, Maling og farvelære, Stillleben, Komposition, Modellering med ler og Kunsthistorie.

1970-ernes Sovjetunionen var et meget lukket og topstyret samfund. Der fandtes den gang kun e´n sandhed – det kommunistiske partis sandhed og det kommunistiske parti har desværre også haft en mening om malerkunsten. Det var ikke muligt at fravige de generelle synspunkter om, hvordan kunst skulle være. Med udgangspunkt i de ”ildesete og farlige” tanker om såkaldt ”formalisme”, hvor tegning og form sættes i højsædet for malerkunsten, har Vladimir Kagarlitsky ført sine elever ud på en rejse ud til kanten af, hvad man kunne tillade sig på daværende tidspunkt. Det var en rejse til kunstnerisk selverkendelse og selvstudium ved at udforske formsproget hos de store mestre i verdenskunsten som Rembrandt, Rafael, Leonardo da Vinci, Vellaskez, El-Greco, Van Gogh, Modigliani, Picasso, Vrubel, Petrov-Vodkin… Det er der heller ikke mange, der dyrker idag – simpelthen fordi faget og håndværket er ved at være gået i glemmebogen. 

Alexander var på ingen måde en færdiguddannet kunstmaler, da han kom til Danmark, og det var svært at gøre noget på egen hånd. Den 14 årige følte ikke, at han var i stand til at dele sin viden med nogen, og det tog derfor mange år at forstå betydningen af de værktøjer, som Alexander fik med sig fra Skt. Petersborg skolen – kunsten af at lære selv.

Selvstudium kræver længere tid, og der er mange faldgrubber. Det ser ikke ud af noget før det lige pludselig blomstrer op. Det, som Alexander har lært på kunstskole i Skt. Petersborg, forblev derfor uudtalt i rigtig lang tid. Måske for at kunne komme til udtryk nu, hvor han omsider er blevet indhentet af en højere grad af selvstændighed og modenhed som kunstmaler.

Det blev til en længere rejse til malerkunsten via ca. 20 års beskæftigelse som bygningsingeniør.  Men det føles, som om det var det værd!

Undervisningen

Følgende emner vil være en naturlig del af undervisningen

Stillleben (natur morte)

Opstillinger udføres over 2-3 arbejdsdage af 2.5 timer. Først med blyant, dernæst samme opstilling i farver. Formålet vil være at finde den rigtige form og fordybe sig i formens indre værdi og tegningens sammenhæng.

Modeltegning (croquis)

Tegning efter nøgen model min. 15-20 min. varighed. I forhold til denne undervisning giver det ikke mening i undervisnings- og læringssituationen at arbejde med 2-5 minutters stillinger.

Kopiering

Fokus på kopiering af stormestres tegninger

Egen komposition efter et emne, der gives af læreren

F.ex. ”Køen ved et busstoppested” eller ”Danaæ” m.v.

I øvrigt efter ønske og forudgående aftale kan der arrangeres følgende aktiviteter:

Tegning i natur (i skoven, zoologisk have mv.)

Udstillingsbesøg

Derudover kan vi efter behov invitere kunstnere og specialister til gæsteforelæsninger, mesterklasser mv. (der vil være mulighed for at stifte bekendskab med russisk kunst og kultur)

Undervisningen vil foregå ved fælles og individuel samtale i et lokale, hvor alle arbejder. Der vil være mere fokus på selve arbejdet med tegning end på samtale. Det personlige udtryk er bestemt et emne, vi vil tage op. Men det er et emne, der dukker op sidst i et længere forløb og som kronen på værket.

Vi vil først og fremmest introducere og afstemme malerkunstens basale begreber og derigennem lære at værdsætte kunstnerens stærkeste værktøjer – en linie, en form, en sammenhæng. Undervisningen sigter mod at styrke den enkelte elevs personlige udtryk gennem netop en øget respekt for disse værktøjer.

Vi vil forfølge og fortolke følgende grundlove:

  • Vi sætter fokus på individuel udvikling og vejledning
  • Vi sætter fokus på tegning – også med pensel og farver
  • Tegning er den bærende del af et maleri, ligesom den bærende konstruktion er den bærende del af et hus
  • Sandheden findes. Også inden for malerkunst. Sandhedens ”udfordring” vil altid være, at den må ses i forhold til tiden. Den evige sandhed må altså fortolkes i forhold til en evighed.

Vi sætter fokus på tegninger af de store mestre i verdenskunsten.

Vi vil supplere med udstillingsbesøg, fælles projekter, film og diskussioner i et tempo, vi selv bestemmer. Alle forslag er velkomne, forudsat en begrundelse. I et normalt forløb vil der være mulighed for fælles gennemgang af den enkelte elevs arbejder. Det kan tilrådes at prøve, men det vil dog være op til eleven selv at få lyst til at tage imod en sådan form for kritik.

Du bliver stillet over for udfordringer, der åbner op for en ny verden. Du lærer at se dig selv som en ”formidler” mellem natur og seeren. Men også som en slags dommer, fordi kunstneren hele tiden står over for et kvalificeret valg – hvad er det, som seeren skal se. Dette vil sætte dig i stand til at udvikle en arbejdsmetode til selvstændig udvikling i din egen rytme og med dit eget formsprog.

Med tiden vil det måske også hjælpe dig til at sætte ord på det helt nye, du laver.

Undervisningsforløb og et par praktiske oplysninger

Som elev har du mulighed for selv at bestemme farten. Undervisningen tilrettelægges i mindre forløb af 6 uger af hensyn til flexibilitet mht. tid og udgifter. Undervisningen vil typisk foregå 2 dage om ugen. Et 6 ugers forløb er naturligvis ikke at se som en afsluttet uddannelse. Det vurderes, at dynamikken i uddannelsen sikres bedst ved deltagelse i minimum 2 forløb hvert halvår. Der vil køres 3 forløb hvert halvår. Det opfordres til at arbejde hjemme og vise læreren sine arbejder. Om det så er på en snavset serviet.

Der er plads til ca. 10 elever ad gangen. Et forløb starter ved minimum 5 tilmeldinger. Hver elev får tildelt en nøgle, så det er muligt at arbejde når det passer en, efter forudgående aftale med værten.

Der undervises onsdag og fredag fra 16.30  i ca. 2.5  timer, hvor det forventes at man møder.

Næste hold: ikke planlagt lige nu – etableres efter nærmere aftale